Intervju – Axel Nygårds – 48h
1976
page-template-default,page,page-id-1976,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,fs-menu-animation-underline,popup-menu-slide-from-left,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Så lyckas du med bra reklam: ”Få mig att längta till
nästa del av berättelsen”

Axel Nygårds är en före detta elev på Berghs School of Communication, som efter examen fick chans att vara med från start när AKQA – en av världens hetaste digitala byråer – öppnade nytt kontor i Göteborg.

Sedan två år tillbaka jobbar Axel som AD/Designer på AKQA. Innan han började arbeta i kommunikationsbranschen studerade han på Berghs i Stockholm där han direkt efter examen fick chansen att vara med och bygga upp innovationsjätten AKQA i Göteborg.

Till en början var de bara ett fåtal personer, men nu två år senare har Göteborgskontoret närmare 50 anställda och jobbar med kunder som Volvo Cars, H&M och NIVEA. Utöver att ha utvecklats enormt som kreatör har Axel även fått lära sig hur en byråkultur byggs upp från grunden -kunskap som är värdefull i en
tävling som 48h.

Vilket är ditt bästa tips till
kreatörer som är nya på arbetsmarknaden? 
Att komma på idéer och artikulera dem på bästa möjliga sätt är bara halva jobbet
som kreatör. Lär dig så snabbt som möjligt att sälja dina idéer, både internt och till
kund.

Hur hanterar du en kreativ blockering? 
Genom att söka input från någon som tänker helt annorlunda än mig själv.

Vad är viktigast när man går in i ett kort och intensivt grupprojekt?
I en tävling som 48H handlar det om att sätta upp deadlines för alla olika faser och
inte fastna eller krångla till det. “The simple will always displace the complex”.

Hur skulle din drömkollega vara om du deltog i 48h? 
Det är tävling! Drömkollegan är precis lika motiverad som jag är och vill vinna till
varje pris.

Vilket är det bästa sättet att skapa dålig stämning i en ny grupp?
Att komma sent och vara oförberedd.

Vad tycker du definierar bra reklam?
Reklam och kommunikationskoncept som är så starka att de får mig att längta till
nästa del av berättelsen.