Intervju – Johan Javelius – 48h
2029
page-template-default,page,page-id-2029,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,fs-menu-animation-underline,popup-menu-slide-from-left,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

5 snabbisar till 48h-vinnaren Johan

Copywritern och tax-älskaren Johan Javelius var med och ledde sitt team till en förstaplats i 48h år 2014, då trion skapade en lysande annons för organisationen Polstjärna. Idag börjar han snart jobba på byrån som vinnar-trion vann en praktikplats hos via tävlingen.

Vad har du för dig nuförtiden?
Efter en period som frilansare ska alldeles snart börja jobba på byrån Svensson. Det är för övrigt samma byrån som jag och min grupp vann en praktikperiod på via vinsten i 48H.

Vad är dina starkaste minnen från tävlingen?
Hur lång tid det tog för oss att komma fram till en lösningen och hur självklart enkel lösningen sedan kändes.

Bästa sättet att skapa dålig stämning i en grupp?
Kom sent. Avbryt gruppens pågående samtal genom att berätta om hur sent det blev igår och att du är ”rätt jävla sliten, men att du brukar kunna komma på rätt sköna idéer ändå”. Lägg dig på en soffa en bit bort och säg nej till alla idéer som inte är dina egna på så passivt aggressiva sätt som möjligt, typ ”jo, det är ju ett alternativ”. Var sedan extremt noga med att inte ta något som helst ansvar för gruppen slutprodukt om du inte får exakt som du vill.

Hur hanterar du en kreativ blockering?
Jag brukar ta en promenad med min tax Åke. Jag kan rekommendera det även för de som saknar tillgång till tax, men det fungerar bäst med.

Vad är ditt bästa tips till unga kreatörer?
Skaffa tax.