Intervju – Julia Gillgren – 48h
1941
page-template-default,page,page-id-1941,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,fs-menu-animation-underline,popup-menu-slide-from-left,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

“ Reklam ska inte ha som syfte att bränna sig fast på
näthinnan, den ska vara relevant, vettig och tillföra något! “

Årets Marknadsförare, Winner of Young Glory och talare på C2 Montréal Creative
scholar. Året 2017 var ett golden year för copywritern Julia Gillgren som kammade
hem pris efter pris. Bäst i världen på reklam efter bara ett år i branschen? Är det
möjligt? Julia Gillgren vet att det går. För hon har precis gjort det.

Trots att hon bara ett år tidigare satt nyexaminerad har hennes karriär gått spikrakt uppåt efter examen från Yrgos reklamutbildning. Idag arbetar hon som copywriter på Uncle Unicorn i Göteborg och hon sitter även i juryn för denna 48timmars-tävling.

Varför bestämde du dig för att bli
copywriter?
Det korta svaret: min uppväxt präglades av
skrivande, musik och en jäkla massa
ifrågasättande, och det, kombinerat med
mitt stora behov för att ha någon slags
logik och mening bakom det jag gör, ledde
mig in på copyspåret. Jag var inne och
nosade på både författande och juridik, och
copywriter landade då som ett härligt,
kreativt mellanläge. Tur är väl det, annars
hade jag kanske suttit med näsan i en
lagbok nu.

Vad är dålig reklam?
Sådan som får folk att utbrista ”All PR är bra PR!”. Som får folk att säga ”Men du pratar ju
om den!”. Enligt mig ska reklam inte ha som syfte att bränna sig fast på folks näthinnor till
varje pris – reklam ska på något sätt vara berikande för mottagaren; den ska vara relevant
och vettig och tillföra något. Och framför allt få folk att gilla varumärket, inte bara minnas
det.

Vilket är ditt bästa tips till ditt yngre student-jag?
Två saker:
1.Lita på dina instinkter och åsikter, men jobba på att alltid kunna motivera dem.
2.Ta det lugnt, det löser sig.

Vad är viktigast när man går in i ett kort och intensivt grupprojekt?
Trevlig stämning, framåtrörelse och chips.

Hur hanterar du en kreativ blockering?
Jag tar en promenad alternativt löptur med punk alternativt folkrock i öronen.

Har du några förebilder i branschen?
Min AD Malin Saarinen, hennes intelligens är inte att leka med.