Intervju – Malin Wikerberg – 48h
1947
page-template-default,page,page-id-1947,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,fs-menu-animation-underline,popup-menu-slide-from-left,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

”Det är så otroligt inspirerande att se hur nya kreatörer tar sig an ett uppdrag och tänker kreativt.”

Malin Wikerberg, creative director på Garbergs Malmö, är ett av de tunga namnen som representerar årets jury i 48h. Med många års erfarenhet av branschen, en imponerande lång lista av utmärkelser och tidigare jurydeltagande i bland annat Guldägget och Cannes Lions är hon som klippt och skuren för sin roll i tävlingen. Till unga kreatörer är hennes bästa tips: ”bara kör!”.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

Mina dagar är så olika. Men en vanlig dag på kontoret så arbetar jag oftast tillsammans med mina kollegor i olika projekt. Det kan handla om att arbeta fram en varumärkesplattform, en kommunikationsplattform, idéer, koncept, tonläge och skriva manus. Jag har koll på aktiviteten i Slack och svarar på mail, mycket mail blir det. Mina arbetsdagar innebär också presentationer för kunder och workshops.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag har aldrig gjort något annat så jag har inte något att jämföra med. Under 20 år har jag inte heller sökt mig till något annat yrke. Det måste vara det bästa betyget tänker jag.

Vad har du för förväntningar på tävlingen?

Att jag ska få se massor av fantastiska idéer. Det är alltid så otroligt inspirerande att se hur nya kreatörer på väg in i branschen tar sig an ett uppdrag och tänker kreativt.

Vad är den viktigaste vetskapen för unga kreatörer att ta med sig ut i arbetslivet?

Bara kör! Du lär dig längs vägen. Men var ödmjuk, du kommer in med nya ögon och det är bra, men det finns mycket att lära från de som jobbat länge. Våga ta feedback – det är utvecklande, inte läskigt.

Vad är bra reklam?

Oj, det är så många lager i den frågan. Men ett snabbt svar: Insiktsdriven reklam med en större kreativ tanke i snygg förpackning. Sådan reklam skapar bang for the buck.

Beskriv din drömkollega i ett tight grupprojekt med tre ord.

Någon som kompletterar mig. (Ooops blev fyra ord).

Varför bör man anmäla sig till 48h?

För att ett bidrag som tävlat i 48h smäller högt i portfolion oavsett placering. Det signalerar ambition och driv.