Intervju – Tove Langseth – 48h
1877
page-template-default,page,page-id-1877,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,fs-menu-animation-underline,popup-menu-slide-from-left,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

I en perfekt värld behövs inga arbetstitlar”

Med flera guldägg och som VD för NORD DDB är Tove Langseths karriär utan tvekan något att att sträva efter
som kreatör. Hon är en av våra mäktigaste kreatörer och i år sitter hon i juryn för 48 timmars-tävlingen.
Hon har det, helt enkelt.
Hur skulle du beskriva ditt jobb?
Som VD gör jag ganska många olika saker, men mest tid lägger jag på att jobba med kreativa koncept och ta fram strategiska riktningar för våra kunder. Sedan lägger jag en hel del jobb på vad vi som byrå ska stå för och vart vi ska, vilken kultur vi vill ha hos oss och givetvis försöker jag träffa intressanta människor.
Om du skulle få döpa om din yrkestitel,
vad skulle det vara?

Är egentligen inte så förtjust i titlar, i en perfekt värld behövs de inte.
Hur hanterar du en kreativ blockering?
Har man en kreativ blockering så beror den ju ofta på att problemet eller uppgiften inte är tillräckligt tydligt definierad, så jag brukar börja med att bena upp exakt vilket jobb idéerna är tänkta att göra. Sen kan man ju hamna i faser där man inte kommer på nåt tillräckligt bra ändå, men då är det bara att fortsätta älta. Testa nya vinklar, testa att tänka tvärtom, testa att hitta på nåt roligt, nåt pretto, ja söka sig fram helt enkelt. Sen ska man aldrig stressa upp sig utan i lugn och ro testa olika tankar och framför allt: inte ge upp. Till sist har man (oftast) nåt.
Fun fact om dig själv?
Vet inte om denna fakta är ”fun”, men jag kan göra 15 chin-ups.
Vad tycker du definierar bra reklam?
När det är något man vill se igen och igen, trots att det är
nån som vill sälja en grej till en.
Tips till nyblivna kreatörer som är nya på arbetsmarknaden?
Jobba hårt, var generösa, envisa och ödmjuka.